Na kierunku Fizyka są prowadzone następujące specjalności:

Od roku akademickiego 2017/18 nowa specjalność: Fizyka w kryminalistyce.

Specjalność 3,5-letnia inżynierska. W ciągu trwania siedmiu semestrów studiów kształcenie oparte jest na przekazywaniu wiedzy i umiejętności w dziedzinie nowoczesnych technik stosowanych do walki z cyberprzestępczością oraz realizacji kształcenia dających kompetencje inżynierskie.

W dobie powszechnej cyfryzacji, coraz częściej spotykamy się z cyberprzestępczością. Brak wiedzy na temat działania urządzeń takich jak telefony komórkowe, komputery, routery czy niezrozumienie zagrożeń płynących w korzystania z sieci i niewłaściwego przechowywania poufnych danych, ułatwia działania cyberprzestępcom. Specjalność Fizyka w kryminalistyce, ma kształcić przyszłą kadrę, wysoko wyspecjalizowanych inżynierów, gotowych do podjęcia walki z cyberprzestępczością. Specjalność będzie prowadzona w ścisłej współpracy z Wojewódzką Komendą Policji  w Opolu.

• prawo policyjne,
  • podstawy prawa cywilnego i administracyjnego,
  • etyka służb mundurowych,
  • podstawy prawa karnego z procedurą,
  • analiza śledcza,
  • bezpieczeństwo systemów operacyjnych,
  • podstawy kryminalistyki,
  • programowanie serwerów internetowych,
  • techniki zapisu i przechowywania danych,
  • metody monitorowania treści internetowych.

Co można robić po tych studiach?

Absolwent tej specjalności będzie posiadał wiedzę i umiejętności z zakresu fizyki, biofizyki, informatyki i chemii, umożliwiającą biegłe posługiwanie się nowoczesnymi technikami kryminalistycznymi, ze szczególnym naciskiem na przestępstwa internetowe i teleinformatyczne. Absolwent będzie posiadał kwalifikacje umożliwiające podjęcie pracy w zakładach kryminalistyki oraz cywilnych laboratoriach wykorzystujących nowoczesny sprzęt analityczny i diagnostyczny.

Diagnostyka i analityka medyczna, I stopnia, inżynierskie
Od roku akademickiego 2017/18 zmiana nazwy: Metody diagnostyczne i analityczne w medycynie.
Program kształcenia pozostaje bez zmian.

Specjalność 3,5-letnia inżynierska. W ciągu trwania siedmiu semestrów studiów kształcenie oparte jest na przekazywaniu wiedzy i umiejętności w dziedzinie nowoczesnych technik stosowanych w medycynie oraz realizacji kształcenia dających kompetencje inżynierskie. Doświadczenia zagraniczne i polskie wykazały, że do pełnego wykorzystania aparatury niezbędna jest znajomość fizyki współczesnej w połączeniu z umiejętnością obsługi aparatury i programowania komputerowego.

Kształcenie studentów tej specjalności jest prowadzone przy ścisłej współpracy z Opolskim Centrum Onkologii. Kształcenie jest ukierunkowane na wykorzystanie promieniowania jonizującego i niejonizującego w diagnostyce i terapii medycznej oraz zastosowanie informatyki w medycynie.

Absolwenci tej specjalności będą posiadali kwalifikacje umożliwiające podjęcie pracy w zakładach i pracowniach diagnostyki medycznej, zakładach i pracowniach analityki medycznej i przemysłowej. Studenci zdobędą niezbędną wiedzę do podjęcia studiów magisterskich na fizyce wszystkich specjalności.

Ważniejsze przedmioty specjalistyczne objęte programem studiów to:

• układy elektroniczne w aparaturze medycznej,
  • radionukleodiagnostyka i terapia,
  • fizyczne podstawy diagnostyki obrazowej,
  • metody optyczne w diagnostyce i terapii,
  • podstawy biofizyki i bioniki,
  • chemia analityczna,
  • grafika inżynierska,
  • analiza instrumentalna,
  • dozymetria,
  • podstawy radiobiologii,

Fizyka medyczna, II stopień
Gwałtowny rozwój aparatury stosowanej w medycynie wiąże się z wykorzystaniem najnowszych osiągnięć fizyki i zastosowaniem komputerów. Doświadczenia zagraniczne i polskie wykazały, że do pełnego wykorzystania aparatury niezbędna jest znajomość fizyki współczesnej w połączeniu z umiejętnością obsługi aparatury i programowania komputerowego. W zespołach opracowujących nową aparaturę medyczną, czy tylko ją stosujących, powinien znajdować się fizyk.

Kształcenie studentów tej specjalności jest prowadzone przy ścisłej współpracy z Wojewódzkim Centrum Medycznym, Szpitalem Wojewódzkim w Opolu, a w szczególności z Zakładem Medycyny Nuklearnej i Opolskim Centrum Onkologii. Kształcenie jest ukierunkowane na wykorzystanie promieniowania jonizującego i niejonizującego w diagnostyce i terapii medycznej oraz zastosowanie informatyki w medycynie.

Ważniejsze przedmioty specjalistyczne objęte programem studiów to:

• bazy danych w medycynie
  • planowanie leczenia w teleradioterapii
  • dozymetria promieniowania jonizującego
  • biofizyka zmysłów
  • biofizyka komórki zwierzęcej i roślinnej

Absolwent będzie posiadał poszerzoną – w stosunku do studiów pierwszego stopnia – wiedzę ogólną z zakresu nauk fizycznych oraz fizyki medycznej.

Przygotowanie do pracy:

• przy obsłudze skomplikowanej aparatury medycznej
  • w szpitalach i klinikach wykorzystujących diagnostykę obrazową, diagnostykę i terapię laserową oraz radio- i nukleoterapię
  • w instytucjach naukowych, stacjach SANEPID oraz jednostkach naukowo-badawczych i usługowych