W o j c i e ch D i n d o r f
Ostatnio dodane
27/06/2022
Wojciech Dindorf
Zagadkowe zjawisko
Na działce za miastem żona postanowiła wywietrzyć dywan. Wyniosła dywan z domku i aby zabezpieczyć przed kleszczami rozłożyła na trawie folię plastykową na której dywan ułożyła. Folia zajmowała nieco większy obszar niż położony na niej dywan. WIĘCEJ…
08/11/2021
Wojciech Dindorf
Człowiek do czołgu podobny – i vice versa
Prędkość chwilowa – to pojęcie spotkane niemal w każdym tradycyjnym kursie fizyki. Znacznie rzadziej pojawia się pojęcie przyspieszenie chwilowe a szarpnięcie da/dt (ang. jerk) jest raczej unikane bo autorom wystarcza zajmowanie się ruchem jednostajnie przyspieszonym tak jakby coś takiego w przyrodzie i technice było obserwowane. WIĘCEJ…
30/06/2021
Artykuł
„Niebezpieczna lektura” Wojciech Dindorf
Jeżeli zauważysz, że dziecko się dziwnie zachowuje odrabiając lekcje z fizyki – na przykład podnosi się z krzesła z książką w ręku, staje w rozkroku, kiwa się bo traci równowagę, przechyla się dziwnie do tyłu i do przodu, niemal leci na nos – wyjmij mu książkę z ręki i zajrzyj do środka. Tam znajdziesz instrukcję: co trzeba robić by zacząć iść. WIĘCEJ…
07/05/2021
Artykuł
„Fizyka ciała chodzącego” Wojciech Dindorf
Chodzenie to codzienne doświadczenie – istotny dla życia proces fizyczno-fizjologiczno -psychiczny. Zgodnie z tytułem zajmę się fizyczną stroną tego cudownego zjawiska. Od pierwszego rannego kroku w stronę łazienki aż po wieczorny powrót do łóżka przemieszczamy nasze ciało najpewniejszym środkiem lokomocji wspomagającym utrzymanie wieloletniej kondycji. Chodzenie to ruch bez użycia kół i trybów choć do toczenia podobny. Mało podręczników fizyki na świecie zajmuje się tym skomplikowanym procesem. Feynman, Rogers, Gamow, Hewitt, Resnick-Halliday, Sears-Zemansky, jak wielu innych autorów poza wzmianką, że tarcie jest do chodzenia przydatne, milczą na temat chodzenia. A gdy znajdą się odważni to nie mają czasu by głębiej wejść w temat i piszą banialuki. WIĘCEJ…
15/04/2021
Artykuł
„Droga hamowania teoretyków i praktyków” Stanisław Plebański
Na początku roku 2021 czytałem z zainteresowaniem książkę popularnonaukową francuskiego matematyka Mickaela LaunayTeoria parasola, czyli jak matematyka wywraca świat do góry nogami. Na trzech stronach autor rozpisywał się o drodze hamowania. W tym czasie śledziłem też dyskusję dotyczącą tarcia, inicjowaną przez Wojtka Dindorfa, na forum uczestników Jesiennych Szkół „Problemy Dydaktyki Fizyki” w Borowicach oraz w e-czasopiśmie „Moja Fizyka”. W marcu 2021 rozważania on-line dotyczyły drogi hamowania. Wziąłem się więc za „drogę hamowania” uwzględniając sugestie Olgi Tokarczuk (2020, s. 254) dotyczące literalizmu: „Człowiek cierpiący na literalizm widzi wszystko wyosobnione, bez kontekstów oraz relacji, i (…)”. WIĘCEJ…
25/03/2021
Artykuł
„Tajemnica toczenia” Wojciech Dindorf
Na rysunku mamy toczące się koło poruszane siłą F przez silnik lub przez cokolwiek co ma zdolność przekazania części swojej energii temu kołu i wszystkiemu co zostanie do niego doczepione. Siła może być przyłożona w dowolnym miejscu wewnątrz koła (patrz np. parowóz). Nie może pojawiać się tylko w punkcie C bo zakładamy, że koło ma się toczyć po podłożu a nie ślizgać. WIĘCEJ…
17/03/2021
Artykuł
„Rozważania poza-podręcznikowe” Wojciech Dindorf
Siedząc przed domem nawijam na bęben byle jak ułożonego węża po podlaniu ogródka. Zastanawia mnie fakt: jak to jest, że wąż gumowy, podobnie jak łańcuch metalowy albo kabel elektryczny mogą w jednym miejscu się poruszać względem ziemi a w innym nie.
Dla takiego przypadku, równanie ruchu – musi być bardzo skomplikowane. Szczególnie ciekawe jest zachowanie się miejsca granicznego – bo przecież takie istnieje. Miejscem tym określam część kabla w którym najbliższy sąsiad z jednej strony stoi w miejscu a podobny z drugiej strony się porusza a wszystkie trzy miejsca fizycznie należą do tego samego ciała sztywnego. WIĘCEJ…
13/11/2020
W podręcznikach
„Bujdy o niesfornym bucie” Wojciech Dindorf
W podręcznikach do fizyki dla szkół podstawowych i liceów można znaleźć „bajki” o tylnym w bucie idącej postaci. Oto fragmenty jednej z tych bajek: Na gotową do wzlotu (ukosem wzwyż!) tylną stopę (czyt. czubek buta) działa „skierowana do przodu siła….”, a dwa wiersze niżej, nie wiadomo skąd, już mamy „siły działające na stopę….” . WIĘCEJ…
Inne strony
Napisz do nas:
Scenariusze lekcji
- Lekcja fizyki dla Ikara
- Czy w chaosie można dostrzec prawidłowości?
- Rzut ukośny, czyli jak trafić kogoś pigułą śniegu
- Badanie zachowania wahadła sprężynowego
- Jednokołowiec dwu-szprychowy
- Wyznaczanie współczynnika tarcia
- Pierwsza zasada termodynamiki
- Zabawy Prosiaczka z cieniem, czyli łamanie praw fizyki w bajkach
- Fizyka posługuje się wektorami
- Prawo Archimedesa
- Sąd nad siłą tarcia
- Pola sił
- Ile ważysz?
- W strumieniu światła
- Kosmiczna cebula
- Ruch po okręgu – jak przeżyć zakręt
- Bajka o mrówce
- Oddziaływania elektromagnetyczne
- Jak spełniona jest I zasada termodynamiki w przemianach stanu gazu doskonałego
- Czy światło ma naturę falową? Doświadczenie Younga.
- Wszystko zaczęło się od jasności
- Doraźna pomoc
- Opis ruchu zależy od miejsca, z którego ruch obserwujemy
- Układ odniesienia
- Najprostsza wróżba
- Nie dodawaj amperów do woltów
- O stosunkach w fizyce
- O trzech prawach Newtona
- Czy huśtawka jest oscylatorem harmonicznym?
- Pole grawitacyjne na wybranym obszarze w pobliżu powierzchni Ziemi
- Okres drgań oscylatora harmonicznego
- Rozważania (i nie tylko) o przemianach energii
- Jak spełniona jest pierwsza zasada termodynamiki w przemianach stanu gazu doskonałego
- Doświadczenie – mały scenariusz lekcji
- Lektura refleksyjna – zalecana
- O potencjale
- O pędzie inaczej
Zadania
Doświadczenia
- Tacka Rogersa
- Czołg
- Walentynkowa zagadka
- Silnik jonowy
- Grający kieliszek
- Parallel Plate Capacitor at Home
- Piłeczka
- A pill down the hill
- O doświadczeniach, których efekty mogą budzić zdziwienie uczniów
- Doświadczalne wyznaczenie punktu Fermata/Torricellego w trójkącie
- Kula 2
- Całkowite wewnętrzne odbicie
- Grafit
- Czarna skrzynka
- Maślanka i szklanka
- Z biurka na plażę
- Fotoplastikon
- Znikająca moneta
- Lewar
- Index of Refraction
- Jak wyznaczyć środek ciężkości kartki papieru
- Zimowe doświadczenie
- Jeszcze jedno zimowe doświadczenie
- Matowy parawan
- Najprostszy motor świata
- Doświadczenie z wózkiem 1
- Doświadczenie z wózkiem 2
- Doświadczenie z wózkiem 3
- Kropla
- Tratwa przemytnika
- Kieliszek napełniony wodą czy spinaczami?
- Calibrating a Broomstick
- Does a Rubber Band Obey Hooke’s Law?
- Wiatrak
- Koraliki
- Biel
- Dropping a Ball Into a Cup
- Skąd ta siła?
- Earth’s g – Pendulum
- Widowisko dla całej rodziny
Testy
- Ruch prostoliniowy
- Transport ciepła
- Przyjazny test
- Elektryczność i magnetyzm
- Znokautował Jimmy Freda cz.1
- Znokautował Jimmy Freda cz.2
- Znokautował Jimmy Freda cz.3
- Znokautował Jimmy Freda cz.4
- Znokautował Jimmy Freda cz.5
- Znokautował Jimmy Freda cz.6
- Siły i materiały – przyjazny test, cz.1
- Siły i materiały – przyjazny test, cz.2
- Siły i materiały – przyjazny test, cz.3
- Siły i materiały – przyjazny test, cz.4
- Siły i materiały – przyjazny test, cz.5
- Siły i materiały – przyjazny test, cz.6
- Informacje, dźwięki, światło, oko, ucho – przyjazny test, cz.7
- Informacje, dźwięki, światło, oko, ucho – przyjazny test, cz.8
- Informacje, dźwięki, światło, oko, ucho – przyjazny test, cz.9
- Energia – przyjazny test, cz.10
- Elektryczność i magnetyzm – przyjazny test, cz.11
Artykuły
- Kącik literacki
- Na luzie
- Wydarzenie roku 2004 – przejście Wenus przed tarczą Słońca
- Ciekawostki o wodzie
- Przejście Wenus jako metoda wyznaczania odległości Ziemia-Słońce
- Powietrze
- Platon, Kopernik i piekna Selene
- Księżyc pod obstrzałem
- Jak rozumiemy idee konkstruktywizmu w nauczaniu fizyki
- Makroskopowe właściwości materii a jej mikroskopowa budowa
- Reymont i fizyka
- Kanały na Marsie. Rekatywacja
- Sześć wariacji i post scriptum na temat „dobry nauczyciel”
- Webcam Astronomy
- Zjawisko „Halo”
- Paradoks Iwana
- Apel o „kamienne tablice”
- Balkon, aparat i gwiazdy
- Albert Einstein
- Nanotechnologia
- Efekt Sancza
- Kosmiczne zajączki
- Lawina
- Problem dwóch kul
- Z Historii Polskiej Fizyki
- 1905 – rok Einsteina
- Święty Albert z Princeton
- POEZJA W FIZYCE czy odwrotnie?
- Listy do specjalisty
- Maria Skłodowska-Curie
- Marian Smoluchowski
- Dlaczego nóż tnie?
- Orion, Kosiarze i Trójkąt Zimowy
- Mikołaj Kopernik
- Grzegorz Białkowski
- Theodor Franz Eduard Kaluza
- Czytanie ze zrozumieniem. Fizyka w tekstach literackich.
- O potencjale uziemianych przewodników elektrycznych
- Mity i prawda o szczególnej teorii względności
- Zbigniew Sidorski
- Polska – Arizona
- Arystetelesowska Strategia – miejsce narodzin fizyki
- Internet na Wsi: czy nauczyciele fizyki gotowi są pomóc?
- Kształcenie u uczniów umiejętności analizy i syntezy na lekcjach fizyki
- Pływy bez wzorów
- Bajka o wodzie, chmurach, garnku i parowozie
- Dwa kominy
- Fizyka na co dzień
- Drgania normalne cząsteczek – aktywność widmowa i kierunki wychyleń zrębów atomowych
- Zjawisko fotoelektryczne
- Max Planck
- Nie wierz zmysłom
- Ernest Rutherford
- Heinrich Rudolph Hertz
- Większe do góry
- Bajka o mrówce
- Fizyka a filozofia – podejście pierwsze
- Fizyka a filozofia – inaczej
- c – tej stałej poświęćmy więcej uwagi
- Przewodnictwo
- Spektroskopia Ramana – drgania i widmo rozpraszania
- Modelowanie informacyne – jako kategoria dydaktyczna w nauczaniu fizyki
- Investigating how the role of pressure is misunderstood in the process of regelation of water
- Spowolnienie upływu czasu w układach poruszających się i grawitacyjnych
- Niematematyczność przyrody
- Cząstki splątane – nierówność Bella, próba wyjaśnienia
- Jaka brzydka katastrofa!
- Jak przemawiają do (bio)fizyka drzewa?
- Współczynnik załamania przestrzeni międzygwiezdnej
- Neutrina
- Smak Fizyki: pomiędzy historią a popularyzacją
- Krzywe Lissajous
- Hipoteza produkcji przestrzeni
- Pomijając tarcie
- Nie cierpię fizyki
- Rogers zleckeważony
- Ciemna materia i czarna energia a prędkość światła
- Póki nie jest za późno 1
- Póki nie jest za późno 2
- A jednak za późno. ALARM!!
- Formowanie się ramion spiralnych w galaktykach
- Mini traktat o chodzeniu, szuraniu kapciami i bieganiu
- Najkrótszy wykład o chodzeniu
- Sztuka chodzenia
- Mój pierwszy krok
- Mój drugi krok
- Promieniowanie binarne (Alfons Miliszkiewicz)
- Korzenie „wirusów” cz.1 SPACER (Wojciech Dindorf)
- Tajemnica toczenia (Wojciech Dindorf)
- Droga hamowania (Stanisław Plebański)
- Fizyka ciała chodzącego (Wojciech Dindorf)
- Niebezpieczna lektura (Wojciech Dindorf)
- Człowiek do czołgu podobny – i vice versa (Wojciech Dindorf)
Nowe podręczniki
- „Rozważania poza-podręcznikowe”
Siedząc przed domem nawijam na bęben byle jak ułożonego węża po podlaniu ogródka. Zastanawia mnie fakt: jak to jest, że wąż gumowy, podobnie jak łańcuch metalowy albo kabel elektryczny mogą w jednym miejscu się poruszać względem ziemi a w innym nie.Dla takiego przypadku, równanie ruchu – musi być bardzo skomplikowane. Szczególnie ciekawe jest zachowanie się miejsca granicznego – bo przecież takie istnieje. Miejscem tym określam część kabla w którym najbliższy sąsiad z jednej strony stoi w miejscu a podobny z drugiej strony się porusza a wszystkie trzy miejsca fizycznie należą do tego samego ciała sztywnego. WIĘCEJ…
- „Bujdy o niesfornym bucie” W podręcznikach do fizyki dla szkół podstawowych i liceów można znaleźć „bajki” o tylnym w bucie idącej postaci. Oto fragmenty jednej z tych bajek: Na gotową do wzlotu (ukosem wzwyż!) tylną stopę (czyt. czubek buta) działa „skierowana do przodu siła….”, a dwa wiersze niżej, nie wiadomo skąd, już mamy „siły działające na stopę….” . WIĘCEJ…
- „Drabina poszła na spacer” W czasie epidemii rodzice i uczniowie skazani na siedzenie w domu, zechcą sięgnąć po podręczniki. Udaję, że jestem rodzicem trójki: jedno w klasie 7, dwoje w różnych szkołach w kl. 1 liceum. Udaję się do księgarni i nabywam podręczniki do fizyki : „Nowej Ery” kl. 7 i 1 LO (zakres rozszerzony), oraz WSiP’u dla kl 1 LO (zakres podstawowy). WIĘCEJ…
- Korzenie „wirusów” cz.1 SPACER (Wojciech Dindorf)
Stare błędy w nowych podręcznikach
POMYŁKA CZY NIEDBALSTWO ?
Oto kartka z podręcznika pt. Fizyka – kurs rozszerzony więcej…
A jednak za późno. ALARM!!
Wygląda tak jakby ktoś sobie zakpił. Zakupiłem wczoraj trzy podręczniki fizyki: dwa Nowej Ery i jeden WSiPU. Nie przeczytałem całości szczegółowo – podobnie jak sześciu recenzentów ministerialnych ( po trzech na wydawnictwo). Ale stwierdzam z całą odpowiedzialnością, że wszystkie wytknięte przed dziesięcioma miesiącami błędy zostały udostępnione tysiącom uczniów w podręcznikach przystosowanych do nowych podstaw programowych, dla zreformowanej szkoły. więcej…
Póki nie jest za późno 2.
Wydawnictwo „Nowa Era” przygotowuje podręcznik dla kursu podstawowego z fizyki. Z zapowiedzi tego podręcznika wybieram jeden kwiatek. więcej…
Póki nie jest za późno 1.
Na ostatnim spotkaniu w Kudowie przedstawiciele WSiPu wręczyli uczestnikom konferencji blisko 100 stronicową zapowiedź dwóch podręczników fizyki przygotowywanych dla cyklicznie reformowanej nowoczesnej szkoły. Oczywiście proszono o uwagi.
Korzystam z propozycji i postanawiam co kilka dni „odnieść się” do niektórych fragmentów otrzymanego dokumentu. ZR 29 oznacza Zakres Rozszerzony, strona 29. Moje uwagi będą w barwie biskupiej.
więcej…
Odpowiedź autorek na krytyczne uwagi, dotyczące fragmentu podręcznika fizyki dla zakresu rozszerzonego, wydawnictwa WSiP, zamieszczone w czasopiśmie „Moja fizyka”, redagowanym przez Wojciecha Dindorfa
- Przykład „Samolotowe akrobacje” znajduje się w rozdziale „Siły w ruchu po okręgu”. Po odpowiednim wprowadzeniu, przedstawiamy w tym rozdziale pięć różnych przykładów zastosowania zasad dynamiki do rozwiązywania w układzie inercjalnym problemów związanych z tym ruchem. Uznałyśmy, że wśród tych problemów powinien się znaleźć ruch jednostajny po okręgu w płaszczyźnie pionowej. Zakreślanie pętli przez samolot jest tylko pretekstem, służącym przedstawieniu uczniowi siły dośrodkowej jako wypadkowej wszystkich działających sił. Cytowany, znajomy pilot autora ma rację mówiąc „Nigdy tak nie latamy”. Zapewne pętla jaką zakreśla samolot nie jest doskonałym okręgiem, a szybkość samolotu podczas wykonywania tej akrobacji nie jest stała; maleje przy wznoszeniu i rośnie podczas ruchu w dół. Ale my w tym przypadku, tak jak w całym nauczaniu fizyki w szkole, posługujemy się modelem. Stosowany model musi być tak uproszczony, by uczeń mógł wykonywać obliczenia, posługując się matematyką dostępną na poziomie szkolnym. Tak postępujemy przecież bardzo często. Przykładowo: w zadaniach dotyczących swobodnego spadania ciał czy rzutu pionowego przyjmujemy model, w którym ruch ten opisujemy jako jednostajnie zmienny z przyspieszeniem o wartości g, choć przecież w rzeczywistości tak nie jest, a w zadaniach związanych z ruchem Ziemi wokół Słońca zakładamy, że orbita Ziemi jest okręgiem, itp. itp.
Odstępstwo od rzeczywistości przyrodniczej powinno być wyraźnie wyartykułowane, więc uznając nasze niedopatrzenie w tym względzie proponujemy zmianę początku fabuły przykładu na następujący:
„Obliczymy wartość siły, którą pilot o masie m = 70 kg działa w najwyższym i najniższym punkcie toru na fotel samolotu, zakreślającego pętlę w płaszczyźnie pionowej. Przyjmiemy uproszczony model ruchu samolotu zakładając, że pętla jest okręgiem o promieniu r = 400 m , a stała szybkość samolotu v = 360 km/h.
- Problem przeciążenia w naszym podręczniku będzie przedstawiony szczegółowo w dziale „Grawitacja”. W omawianym tu przykładzie nie definiujemy przeciążenia, jako wielkości fizycznej. Stwierdzamy tylko, że pilot jest w stanie przeciążenia i wyjaśniamy, co to znaczy (patrz „Ilustrowana encyklopedia dla wszystkich. Fizyka”, wydana przez WNT trzy wydania, ostatnie w roku 1991); główni opiniodawcy to prof. Grzegorz Białkowski i prof. Andrzej Szymacha; czytamy tam, że „przeciążenie to stan ciała, w którym ciało jest poddawane działaniu zależnej od jego masy siły większej od siły ciężkości”. I na razie tyle!
Nie grozi więc niebezpieczeństwo, że uczeń zada pytanie: „Proszę pani, na Air Show w Radomiu stale mówili coś o przeciążeniu 10G. Co to znaczy10G?”, bo nie mówimy tu o wielkości fizycznej zwanej przeciążeniem.
Ale co to jest G?. Wiemy, że w „żargonie lotniczym” jest to ciężar pilota. Skoro ilorazem sił, to jest ono wielkością bezwymiarową, np. 10. Czyżby ciężar w tej sytuacji też był wielkością bezwymiarową? W podręczniku fizyki tak być nie może. Nie będzie na to zgody ani naszej ani Wydawnictwa.
- Trzeci zarzut dotyczy siły nacisku. W artykule Autor pisze: „Nacisk pilota na fotel pozostaje do końca omijaną tajemniczą siłą’”. Otóż gdyby dysponował całym podręcznikiem zauważyłby, że na tym etapie nauki uczeń jest już świetnie zaznajomiony z pojęciem siły nacisku. Nacisk pilota na fotel nie jest więc jakąś tajemniczą siłą, lecz siłą, która pojawia się w związku z faktem, że w ruchu po okręgu wypadkowa wszystkich sił rzeczywistych działających na ciało musi być siłą dośrodkową., Jaka siła może więc działać na pilota, oprócz siły ciężkości, jeśli nie siła o odpowiedniej wartości pochodząca od fotela ? A jeśli fotel działa na pilota taką siłą, to z III zasady dynamiki wynika, że i pilot działa na fotel siłą o takiej samej wartości! O takie rozumowanie nam tutaj chodzi.
Zgodnie z Podstawą Programową kilka rozdziałów dalej wyjaśniamy ten problem z punktu widzenia obserwatora w układzie nieinercjalnym.
jeśli działa na pilota taką siłą, to z III zasady dynamiki wynika, że i pilot działa na fotel fotel działa na pilota taką siłą, to z III zasady dynamiki wynika, że i pilot działa na fotel siłą o takiej samej wartości! O takie rozumowanie nam tutaj chodzi.
Zgodnie z Podstawą Programową kilka rozdziałów dalej wyjaśniamy ten problem z punktu widzenia obserwatora w układzie nieinercjalnym.
- Autor pisze: „Bardzo mi brak jakichkolwiek wniosków, podsumowania tego abstrakcyjnego – nawet jak na Gedankenexperiment – przykładu”.
Ten przykład miał pokazać uczniowi, jak stosować zasady dynamiki do opisu ruchu jednostajnego po okręgu w płaszczyźnie pionowej, w układzie inercjalnym. Wnioskiem są trzy ostatnie linijki tekstu. Zapewne Autorowi chodzi o wnioski związane z technikami lotniczymi, ale to podręcznik fizyki, a nie kurs pilotażu.
Maria Fiałkowska
Barbara Sagnowska
Jadwiga Salach